تحریک تولید بافت چربی قهوه ای از طریق سرما

 8 ژانویه2015- محققان دریافتند که قرارگرفتن درمعرض سرما سبب افزایش مقدار پروتئینی می شود  که در تشکیل چربی قهوه ای نقش کلیدی دارد. این نوع چربی در بدن با مصرف انرژی تولید گرما می کند. موشهایی که این نوع پروتئین در بدن آنها بیشتر از گروه کنترل بود پس از یک ماه رژیم غذایی پرچرب کمتر از گروه کنترل دچار اضافه وزن شدند.

محققان دانشگاه  کالیفرنیا در برکلی دریافتند قرار گرفتن درمعرض سرما سبب فعال شدن پروتئین Zfp516می شود که یک عامل نسخه برداری است. این پروتئین اگرچه به فراوان ترشدن سلولهای چربی سفید دربدن کمک می کند اما آنها را شبیه به چربی قهوه ای می کند که توانایی سوزاندن انرژی و تولید گرما را دارد.

درآزمایش بروی موشها دانشمندان متوجه شدند موشهایی که دارای مقادیر بیشتری پروتئین Zfp516هستند 30 درصد کمتر از موشهای گروه کنترل پس از یک ماه  تغذیه با رژیم پرچرب اضافه وزن می یابند. این یافته های جدید هشتم ژانویه  بصورت آنلاین درمجله ی Molecular Cellمنتشر گردید.

پرفسور Hei Sook Sulاستاد علوم  تغذیه و سم شناسی می گوید: اطلاع از اینکه چه پروتئینهایی چربیهای قهوه ای را کنترل می کنند، بسیار مهم است زیرا چربی قهوه ای  نه تنها برای گرما زایی در بدن  اهمیت دارد بلکه شواهد موجود نشان می دهد که چربی قهوه ای همچنین ممکن است بر متابولیسم  و مقاومت  به انسولین  تأثیر داشته باشد. چنانچه از طریق دارو بتوان مقدار این پروتئین های تنظیم کننده  را افزایش داد، مقدار چربی قهوه ای بیشتری در بدن تولید خواهد شود که می تواند به کاهش وزن حتی زمانیکه  مقادیر مشابه ای غذا مصرف می شود، کمک کند.

چربی سفید، چربی بد و چربی قهوه ای، چربی خوب

برخلاف چربی سفید که انرژی را ذخیره می کند، چربی قهوه ای برای گرم نگه داشتن  بدن ما، انرژی را مصرف می کند. رنگ قهوه ای این بافت چربی به دلیل وجود مقادیر زیادی میتوکندری است که نیروگاه های سلول هستند.  قبلاً تصور می شد چربی قهوه ای تنها درنوزاد انسان وجود دارد  اما محل قرار گرفتن این نوع ازسلولهای چربی اخیراً در بالغین  کشف شد، محل قرار گرفتن بافت چربی قهوه ای در افراد  بالغ  اطراف اعضا حیاتی مانند  قلب، مغز، گردن و نخاع است.

نویسندگان  مقاله می گویند: از آنجائیکه  ما در دمای کنترل شده  زندگی  می کنیم  با گذشت زمان نیاز بدن به چربی قهوه ای کاهش می یابد. پرفسور  Sulمی گوید: کارگرانی که درفضای باز در شمال فنلاند  کار می کردند و در معرض هوای سرد بودند  نسبت به کارگرانی که در فضای بسته در یک زمان  کار می کردند، مقادیر قابل توجهی بافت چربی قهوه ای داشتند. اما بطور کلی مقدار چربی قهوه ای درافراد بالغ درمقایسه  با مقدار چربی سفید  بسیار کمتر است. همچنین ما می دانیم  که افراد چاق مقادیر کمتری چربی قهوه ای دارند.

گروه تحقیقاتی دکتر Sulکشف کردند که پروتئین  Zfp516سبب فعال شدن پروتئین uncoupling 1یا UCP1می شود که تنها در میتوکندریهای سلولهای چربی قهوه ای وجود دارد که در تولید  گرما  نقش دارند.

 مقدار پروتئین UCP1تولید شده درسلولهای شبیه به سلولهای چربی قهوه ای کمتر از سلولهای  کلاسیک  چربی قهوه ای است اما از آنجائیکه  90 در صد از بافت چربی دربدن ما را چربی سفید  تشکیل می دهد یافتن راهی برای تبدیل این بافت به سلولهای مشابه  بافت چربی قهوه ای تأثیر قابل توجهی درتولید  گرما ومصرف  انرژی دارد.

تبدیل چربی سفید  به نوعی از چربی شبیه  به چربی قهوه ای

هنگامیکه  محققان  ژن Zfp516را در جنین موش غیرفعال کردند، چربی قهوه ای درجنین تشکیل نگردید. در آزمایشی دیگر، محققان دریافتند موشهایی با مقادیر زیادتر پروتئین Zfp516هنگامیکه  درمعرض  هوای سرد قرار گرفتند، قادر به تبدیل  مقادیر بیشتری بافت چربی سفید به بافتی مشابه با چربی قهوه ای بودند. پس از 4 ساعت  دردمای 4 درجه ی سلسیوس (39.2درجه ی فارنهایت) دریک اتاق، دمای بدن موشهایی  که مقدار پروتیئن Zfp516در آنها بیشتر بود بطورمتوسط یک درجه ی سلسیوس (1.8درجه ی فارنهایت) بالاتر از دمای بدن موشهای گروه کنترل بود که مقدار پروتئین  Zfp516در بدنشان درحد طبیعی  قرارداشت.

 پرفسورDempersmierیکی از نویسندگان این مقاله می گوید: تفاوت درجه ی حرارت بدن برای موشها  موضوع بسیار مهمی است،  چربیهای شبه قهوه ای که  بدلیل قرار گرفتن  در معرض هوای سرد از تغییر  بافت چربی سفید حاصل شده اند تولید گرمای بیشتری می کنند . بافت چربی  قهو ه ای کلاسیک  که دربدن نوزادان و درجوندگان وجود دارد همیشه  دارای مقادیر زیادی پروتئین UCP1درمیتوکندریهای خود هستند  تا گرمای مورد نیاز  آنها فراهم شود.

همچنین موشهایی که بیان  پروتئین  Zfp516در آنها  بسیار زیاد است وزن کمتری نسبت به گروه  کنترل پس از 4 هفته رژیم غذایی پرچرب، کسب میکنند. این موضوع  نشان می دهد موشهای ترانس ژنیک اهداف مهمی برای تحقیقات درباره ی درمان  و پیشگیری از چاقی و بیماریهای مرتبط با آن می باشند.

 نویسندگان مقاله خاطر نشان کردند که تحقیقات دراین زمینه  و ارتباط چربی قهوه ای با دیابت  بصورت فعال درحال انجام است. افزایش مقدار چربی قهوه ای با افزایش حساسیت به انسولین مرتبط است. مقاومت  به انسولین درنهایت  منجر به ابتلا به دیابت  نوع 2 می شود.

محققان  می گویند: مراحل زیادی بین کشف این پروتئین در موشها و اثر بخش بودن استفاده  از آن درانسان وجود دارد اما روشن شدن یک هدف مشخص  قدم بسیار مهمی در این  مسیر است. پرفسور Dempersmierمی گوید: چربی قهوه ای بافت فعالی است که کالریها را برای گرم  نگه داشتن بدن مصرف می کند، این بافت  چربی و قند  را می سوزاند بنابراین می توان از آن برای درمان اضافه وزن، چاقی و دیابت استفاده  کرد. موسسه ی ملی بهداشت  آمریکا  بودجه ی این تحقیقات را تأمین  نموده است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150108130055.htm